Edinilen bilgiye göre, toplam nüfusları 1.4 milyara yaklaşan Çin ve Japon pazarına yönelik tanıtım faaliyetleri sonucunda, bu ülkelere fındık ihracatında 2 yılda önemli artışlar kaydedildi. İhraç edilen ürün miktarının az olmasına karşın, ihracattaki artış trendinin yüksekliği, bu ülkelerin ileride Türk fındığı açısından iyi bir pazar olabileceği yönünde değerlendiriliyor.
Yetkililer, 2000 yılı Kasım ayından beri Japonya'da yürütülen tanıtım faaliyetleri sonucunda, firmaların, Japon tüketicisini alıştırmak amacıyla önce geçen yıl, önce içinde fındık ezmesi bulunan ürünleri piyasaya sürdüğünü, bu ürünlerin beğenilmesi üzerine de içinde az miktarda fındık bulunan yeni ürünleri çıkardığını anlattılar. Bugün piyasaya çıkarılan üründe ise her bir drajenin içinde tek fındık var. Bunun, ihracatın artması açısından önemli bir kullanım şekli olduğu vurgulanıyor.
Talep hızla artıyor
Öte yandan Çin'in de, fındık ihracatı açısından önemli bir pazar olabileceği ifade ediliyor. Uzmanlar, ithalatçıların 15 gün önceden sipariş vermelerine karşın, bu ülkeye ihracatın 1 ay sürdüğünü, zaman sorununu aşmak için bu ülkenin serbest bölgelerinin birinde depo kiralanması, ihracatın önce bu bölgeye oradan Çin'e yapılması yoluna gidilmesinin düşünüldüğünü bildirdiler. Türk fındığı, Japonya ve Çin'de ABD fındığı ve bademi ile rekabet ediyor. Rekabet şansının artması açısından, fındığın ihraç fiyatının çok önemli olduğu ve 400 doların üzerine çıkmaması gerektiği vurgulanıyor.
Çin'e 1997'de 27 ton, 1998'de 29 ton, 1999'da 110 ton olan fındık ihracatı, tanıtım faaliyetlerinin başladığı 2000 yılında 162 tona, 2001'de ise bir önceki yıla göre yüzde 220 artarak 521 tona ulaştı. Japonya'ya 2000 yılında 400 ton olan fındık ihracatı ise geçen yıl 620 tona yükseldi. Yetkililer, geçen yıl Ocak ayında 250 kg olan Japonya'ya fındık ihracatının bu yıl Ocak ayında 72 tona yükseldiğine dikkat çektiler