Fındık ihracatında Çin umudu

Haber kaynağı:  Dünya Gazetesi 19 Nisan 2002 Cuma

İSTANBUL - Japonya'dan umut kesen Fındık Tanıtım Grubu Çin'de karar kıldı. Karadeniz İhracatçı Birlikleri ve Fındık Tanıtım Grubu Başkanı Ahmet Başkan, Çin pazarının büyük bir potansiyeli olduğunu ve Türk fındığının bu pazarda ABD fındığı ile rekabet etmesi gerektiğini söyledi. Geçtiğimiz günlerde kendisi hakkında şirketinin içinde bulunduğu finansal problemler nedeniyle çıkan "ortadan kayboldu" haberlerinin asılsız olduğunu belirten Başkan Gıda Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Başkan, 2-11 Nisan tarihleri arasında Devlet Bakanı Tunca Toskay'ın da yer aldığı bir heyetle Çin ve Japonya pazarında yaptıkları incelemeler sonucunda Çin pazarında etkinliği artırma kararı aldıklarını bildirdi. "Hiçbir yere kaybolmadım işimin başındayım" diyen Başkan, "Ben hiçbir yere kaçmadım. Devlet Bakanı ile birlikte İhraçatçı Birliği ve Fındık Tanıtım Grubu olarak Çin ve Japonya pazarlarına yönelik bir gezi yaptık" dedi.

Çin pazarından ümitliyiz

Çin pazarında Türk fındığının gücünün giderek arttığını dile getiren Başkan, "Daha önce bu kadar güçlü değildik. Ancak şimdi daha ümitliyiz. Çin pazarında bizim ABD'nun kabuklu fındığı ile rekabet etmek zorundayız. Onların kalitesi düşük olduğu için fiyatı da düşük" diye konuştu.

1998 yılında ABD fındığı ile Türk fındığı arasındaki bu fiyat farkını absorbe edebilmek için yalnızca Çin'e ihraç edilecek kabuklu fındığa prim teşviği istediklerini ancak o dönemde sıcak yaklaşılmasına rağmen böyle bir kararın alınmadığını belirten Başkan, naturel fındıktan kesilen 8 centlik fonun, Fındık Tanıtım Fonu'na aktarılmasını istediklerini söyledi.

Başlangıçta Japonya ve Çin pazarını değerlendirmek konusunda oldukça umutlu olduklarını ancak Japonya pazarından bekledikleri potansiyeli göremediklerini ifade eden Başkan, "Çin önemli bir pazar, çok büyük bir dev geliyor. Fındık için de öyle. Japonya'dan da çok ümitliydik ancak Japonya şartlanmış durumda; 50-60 bin ton kabuklu kuruyemiş tüketiyor ancak bunun içinde fındık çok az yer tutuyor. Çin öyle değil, yeniliklere açık bir pazar. Bunun için Fındık Tanıtım grubuna destek istiyoruz" şeklinde konuştu.

Çin Metrosu'nda Türk fındığı

Fındık Tanıtım Grubu Başkanı Amhet Başkan, ABD, Japonya ve Çin'de planladıkları şekilde tv reklamı gibi yüksek maliyetli tanıtımları gerçekleştiremediklerini ancak Çin'in Pekin şehrinde, 12 otobüsün Türk fındığını tanıtan bir reklamla kaplandığını, 16 metro istasyonunda da yine Türk fındığının afişlerinin yer aldığını dile getirdi.

Başkan ABD'nin yıllık fındık ihracatının 4.5 bin tonlardan bu yıl 6 bin ton seviyesine çıktığına dikkat çekerek, Çin'in de 100 bin ton olan ihracatının 500 bin tonu geçtiğini ifade etti. Çin'in daha da büyük bir fındık pazarı haline geleceğine inandıklarını belirten Başkan, "Oradaki tanıtım grubu da çok iyi çalışıyor. 12 otobüste "Türk fındığı" ibaresinin olduğu fındık resimleriyle kaplanmış. 16 metro durağında Türk fındığının tanıtımı yapılıyor.

Çin'den ümitliyiz ancak çalışmak lazım. Yalnız Pekin değil özellikle kıyı şeridinde üst gelir grubu var. Bu potansiyel değerlendirilmeli" diye konuştu.